Elektrische bevoorrading over de Amsterdamse gracht

Elektrische bevoorrading over de Amsterdamse gracht

Elektrisch schip bevoorraadt Amsterdamse binnenstadVanaf oktober worden ondernemers in de Amsterdamse binnenstad bevoorraad met een elektrisch schip. Gisteren doopte Erik Fischer, voorzitter verenigde bedrijven Food Center Amsterdam, te Amsterdam de ‘City Supplier’, het eerste elektrische vrachtschip van Mokum Mariteam.

Grachtengordel
De Amsterdamse grachtengordel is in de zestiende eeuw gebouwd om de stad gemakkelijk van goederen te voorzien. Die functie ging verloren met de sterke opkomst van het gemotoriseerde wegverkeer. Maar nu de milieu-eisen en verkeersopstoppingen het steeds lastiger maken de Amsterdamse binnenstad adequaat de bevoorraden, blijkt het uitgebreide grachtennetwerk nog steeds van grote waarde. Mokum Mariteam realiseert een fijnmazig distributie- en collectienetwerk van goederenvervoer over water in de Amsterdamse binnenstad.

Vrachtwagens
Cor Gerritsen, voorzitter van Stichting Mokum Mariteam, lichtte voorafgaand aan de doop en de demonstratie van het vrachtschip het belang van schoon vervoer in Amsterdam toe: “Met de City Supplier kunnen we het aantal vrachtwagens in de binnenstad in belangrijke mate terugdringen door de grachten te gebruiken voor distributie van allerlei soorten goederen. Het schip levert goederen op milieuvriendelijke wijze af en neemt retourgoederen op dezelfde manier mee. Varen door de gracht met goederen is niet aan venstertijden gebonden en het schip heeft een kraan, wat het laden en lossen eenvoudig maakt. Gebundelde goederen kunnen met de gebruikelijke distributie-eenheden, als pallets en rolcontainers, vervoerd worden. Wanneer je de inzameling van retourvracht meerekent, vervangt een vol schip al gauw vijf à zes stadsvrachtwagens”.

Bron: Energienieuws